Minä olen monta kertaa nukkunut saunassa kiukaan alla. Siellä on saunan lämmityksen jälkeen kivan lämmitä ja mukavan ahdas kotoinen paikka. Tänä aamuna ryömin sinne ihan huvikseni ja HUPS! katosin.

Äiskä huuteli ja ihmetteli, sillä yleensä olen aamuisin innolla vastaanottamassa ruoka-annostani. Nyt en vastannut kutsuihin ennen kuin iltapäivällä. Silloin äiskä hätäänyti, sillä ääneni kuului aivan maan alta. Aikansa ihmeteltyään hän soitti talon edelliselle omistajalle ja sai vahvistuksen: olin raitisilmakanavassa saunan lattian alla.

Ei siinä äiskän auttanut muu kuin latoa kiukaasta kivet pois, purkaa savuputki ja nostaa koko kiuas aukon päältä pois. Minusta ei kuitenkaan siinä vaiheessa enää kuulunut mitään.

Niinpä äiskä purki ulkona talon seinustalla olevan ilmastointikanavan pään - ja sieltä naukunani kuuluikin taas melko selvästi. Olinhan lähtenyt ryömimään karkuun sitä kolinaa, minkä kivien latominen tuotti. Monen kannustuskutsun jälkeen pääni pulpahti putken päästä näkyviin ja äiskä sai kaapaistua minut syliinsä.

Sitten seurasi seikkailun ikävin vaihe - jouduin suihkuun. Mutta kohta sainkin jo kehrätä köllötellä äiskän sylissä pyyhkeeseen käärittynä, Uskokaapa, että tämän jälkeen ruoka maittoi - enhän ollut ehtinyt aamupalaani nauttia ennen humpsahdustani putken syövereihin.

Eilen äiskälle soitti joku tyyppi joka tarjosi ilmastointikanavien puhdistusta 450 eurolla. Minä tein homman kissanruokapalkalla.